מדריך מלא: טיסה נגישה – כך תטוסו עם מוגבלות ניידות מנתב"ג ועד היעד
מדריך מלא: טיסה נגישה – כך תטוסו עם מוגבלות ניידות מנתב"ג ועד היעד
בכל שנה, אלפי ישראלים עם מוגבלות ניידות ממריאים לחופשה או עסקים. אם תהליך הטיסה נראה לכם מורכב או מאיים, דעו שישנן הנחיות ברורות ושירותים ייעודיים שהופכים את החוויה לנגישה, נוחה ומכובדת. מדריך זה יספק לכם מפת דרכים מלאה, החל משלב רכישת הכרטיס ועד הנחיתה והיציאה בשדה התעופה בחו"ל.

לפני רכישת הטיסה – מתי ואיך מדווחים?
השלב הקריטי ביותר הוא הדיווח המוקדם. חברות התעופה מחויבות לספק שירותי סיוע, אך הן זקוקות לזמן היערכות.
א. הכלל החשוב: יידוע חברת התעופה
מועד קריטי: יש ליידע את חברת התעופה או סוכן הנסיעות לפחות 48 שעות לפני הטיסה על הצורך בסיוע (Special Assistance / Reduced Mobility – PRM).
במועד ההזמנה: הדרך הטובה ביותר היא לציין את הצורך בסיוע כבר בעת רכישת הכרטיס.
קוד הסיוע (SSR Code): חברת התעופה תזין קוד בינלאומי מיוחד לכרטיסכם (לרוב, WCHR לכיסא גלגלים, WCHS לכיסא גלגלים עם יכולת הליכה קצרה, WCHC לכיסא גלגלים קבוע).
ב. הטסת כיסא גלגלים חשמלי (הנחיות IATA)
כיסא גלגלים ממונע דורש פרוטוקול בטיחותי מחמיר בשל הסוללה.
| סוג הסוללה | דרישות קפדניות בטיחות | הסבר והנחיה לנוסע |
| ליתיום-יון (Lithium-Ion) | הספק מוגבל, לרוב עד 300WH לכיסא. סוללות רזרביות מוגבלות. | חובה להציג אישור יצרן (Manufacturer’s Declaration) המפרט את סוג הסוללה והספק ה-WH. לעיתים יש לנתק ולהעלות את הסוללה לתא הנוסעים. |
| ג'ל / יבשות (Dry/Gel Cell) | נדרש אישור מוקדם מחברת התעופה. | בדרך כלל הסוללה נשארת מחוברת לכיסא, אך יש לדאוג לניתוק מגעים (כדי למנוע הפעלה מקרית או קצר). |
| רטובות (Wet Cell) | לרוב אסורות להטסה במטוס נוסעים, אלא אם הן אטומות לחלוטין. | בדקו עם חברת התעופה! אם הכיסא אינו ניתן לאחסון במצב ישר, ייתכן שתידרשו להכניס את הסוללה לאריזה קשיחה ואטומה. |
✅ הנחיה מעשית: שלחו מראש את הדגם המדויק של הכיסא, סוג הסוללה ואישור היצרן לחברת התעופה, ואשרו טלפונית שקיבלתם אישור הטסה.
ביום הטיסה – חוויית הנגישות בנתב"ג
רשות שדות התעופה (רש"ת) והמפעילים הפרטיים מחויבים לספק ליווי מלא בנתב"ג (ללא תשלום).
א. ה"בית" החדש: טרקלין "נעזרים" (טרמינל 3)
בשנים האחרונות נפתח בנתב"ג טרקלין "נעזרים" (שער 32, סמוך למקדונלד'ס), המיועד לרכז את כל התהליך:
| פעולה | תהליך בטרקלין "נעזרים" | דגשים חשובים |
| הגעה וקבלה | כניסה ישירה לטרקלין. ישנם דלפקי שירות נגישים וצוות ייעודי. | אל על: חברת אל על מפעילה שירות ייעודי משלה – ודאו מול נציגיה אם אתם נדרשים להגיע לטרקלין או לדלפק ה-Check-In הרגיל שלהם. |
| בידוק ביטחוני | עמדות בידוק ביטחוני נגישות ומותאמות בתוך הטרקלין. | כיסא גלגלים/מתכת: למשתמשים בכיסא גלגלים או בעלי פרוטזות מתכת תבוצע בדיקה ידנית (ולא מעבר בשער לגילוי מתכות). |
| רישום לטיסה (צ'ק-אין) | דלפקי רישום עצמי וקבלה לטיסה במקום אחד. המזוודות נשלחות ישירות לבטן המטוס. | זמן: מטרת הטרקלין היא לקצר את התהליך לכ-10 דקות (מהגעה ועד המעבר לביקורת דרכונים). |
ב. הליווי עד המטוס
ביקורת דרכונים: קיימות עמדות נגישות לבעלי מוגבלויות המסומנות בשילוט אוניברסלי.
המעבר בדיוטי פרי: לאחר ביקורת הדרכונים, הליווי ממשיך לרוב באמצעות רכב חשמלי ("באגי") ישירות לשער העלייה למטוס.
שער העלייה למטוס:
אתם רשאים להשתמש בכיסא הגלגלים האישי שלכם עד לשער העלייה למטוס.
בשער, תעברו לכיסא מעבר (Aisle Chair) – כיסא צר וקטן שמתאים למעבר במעברים הצרים בתוך המטוס.
צוות הקרקע ידאג לפרק, לארוז (במקרה של כיסא חשמלי) ולהעביר את הכיסא האישי שלכם לבטן המטוס.
טיפ למקצוענים:בדיקת הכיסא – לפני המסירה, צלמו את כיסא הגלגלים מכל זווית. דאגו להסיר חלקים פריקים (כריות, משענות ראש) וקחו אותם איתכם לתא הנוסעים. ודאו שהכיסא כּוּבָּה לחלוטין ומנותק מקור חשמל כדי למנוע הפעלה מקרית.
העלייה למטוס, הטיסה והנחיתה
א. העלייה למטוס (Boarding)
עלייה מוקדמת: נוסעים עם מוגבלות עולים לרוב ראשונים למטוס (Pre-Boarding), כדי לאפשר סידור נוח וצנוע במקומכם. מומלץ להגיע לשער מוקדם.
מושב מועדף: חברות התעופה יקצו לכם מושב נוח ככל הניתן – לרוב בסמוך לדלתות הכניסה או בשורות המאפשרות תנועה קלה.
ב. במהלך הטיסה
כיסא גלגלים במטוס: במטוסים גדולים (60 מושבים ומעלה) יש חובת הנגשה של לפחות תא שירותים אחד, ובמטוסים עם שירותים נגישים – יהיה גם כיסא גלגלים מיוחד במטוס לשימושכם.
סיוע דיילים: דיילי האוויר יוכלו לסייע בהגעה לשירותים ובטיפול בצורכיכם, אך לא יוכלו לסייע בהרמה פיזית או בצרכים אישיים כמו אכילה ונטילת תרופות.
ג. נחיתה ושדה היעד
ירידה מאוחרת: לרוב, תרדו מהמטוס אחרונים. צוות הקרקע בשדה היעד כבר יעודכן על הגעתכם (בהתאם לדיווח של חברת התעופה) וימתין לכם עם כיסא המעבר.
קבלת הכיסא האישי: חברת התעופה מחויבת להעמיד את כיסא הגלגלים האישי שלכם לרשותכם מיד לאחר הירידה מהמטוס. בשדות תעופה רבים הדבר נעשה כבר בפתח המטוס, או במסירת כבודה ייעודית מיוחדת.
חיבור מחדש: במקרה של כיסא חשמלי, חברת התעופה בשדה היעד אחראית לחבר מחדש את הסוללה ולהבטיח שהכיסא שלכם תקין ומוכן לשימוש. וודאו שהכול פועל כראוי לפני שאתם עוזבים את צוות הקרקע.
(בנר/תמונה: תמונה של כיסא גלגלים שמועבר באמצעות אמבולנס ייעודי (Ambulift) לעלייה למטוס.)
חשוב לדעת: הזכויות שלכם
חוק שוויון זכויות: חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות מחייב את חברות התעופה ואת רשות שדות התעופה בישראל לספק שירות נגיש ושוויוני.
נזק לכיסא: אם נגרם נזק לכיסא הגלגלים או אביזר ניידות במהלך ההטסה, חברת התעופה נושאת באחריות. דווחו על כל נזק בדלפק האבדות והמציאות (Lost & Found) מיד עם הנחיתה, לפני היציאה משדה התעופה.
✈️ לסיכום: טיסה עם מוגבלות דורשת תכנון מקדים ודיווח מפורט, אך המערכת ערוכה לספק לכם חוויה נגישה. זכרו את הכלל – דיווח של 48 שעות מראש – ותוכלו להתמקד בכיף של הנסיעה.
קישור רלוונטי: לעמוד הנגישות הרשמי של רשות שדות התעופה